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WHO WE ARE

Our mission : understand, act, and prevent

Founded in December 2020, the Observatory for Children’s Education and Health (OPES) is dedicated to preventing educational and health issues among children and youth through a rigorous, innovative, and inclusive scientific approach.

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Our objectives

1.

Understand how children’s development, in both the immediate and long-term sense, is affected by life conditions such as poverty, social disruption, as well as the role of public services.

2.

Evaluate the effectiveness of interventions and services for children and youth to better support their development at every stage of life.

What sets us apart

  • An interdisciplinary and intersectoral approach that integrates education and health.

  • Pooling expertise to harness data on child development and propose innovative solutions in education and health.

  • Building strong partnerships with ministries, educational institutions, public health bodies, and hospitals.
  •  

Turning data into action

We intervene at three levels of prevention to make a meaningful impact in the field :

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Primary prevention

Promoting health and education for all children.
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Secondary prevention

Supporting children with individual risk factors (e.g., learning difficulties, mental health issues, bullying) or who live in disadvantaged environments.
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Intergenerational approach

Supporting parents and their children, from conception to 25 years old.

Nos axes de recherche

Nos travaux s’articulent autour de trois axes transversaux et cinq axes thématiques.

Axes transversaux

Analyse de données administratives, d’enquêtes et d’études expérimentales issues de divers secteurs (éducation, santé, services sociaux) pour comprendre les facteurs de risque et de protection influençant la réussite scolaire et la santé des enfants.

Conception, évaluation et promotion d’interventions innovantes en santé et en éducation, en réponse aux besoins des acteurs scolaires et des parents. L’accent est mis sur des innovations sociales durables et transformatrices.

Diffusion et valorisation des résultats de recherche auprès de la communauté scientifique, des décideurs, des acteurs scolaires et du grand public.

Axes thématiques

Analyse des impacts des perturbations (ex. COVID-19) sur les apprentissages et le bien-être des jeunes, avec un focus sur l’inclusion et les pratiques éducatives basées sur des données probantes.

Étude des impacts de la COVID-19 sur la santé mentale des jeunes, incluant les symptômes, l’accès aux services et les facteurs de risque et de protection. Développement d’interventions pour promouvoir leur bien-être.

Recherche sur la transmission et l’immunité du SRAS-CoV-2 chez les enfants, avec des méthodes innovantes comme les tests sanguins à domicile.

Analyse de l’impact de l’activité physique, du temps d’écran, du sommeil et de l’alimentation sur la santé globale des jeunes. Identification d’interventions favorisant des modes de vie sains dès l’enfance.

Analyse de l’impact des conditions sociales et des politiques publiques sur la santé et le développement cognitif des enfants. Utilisation de données administratives pour étudier les inégalités et former la relève en recherche.

Our researchers

Miriam H.Beauchamp

Université de Montréal

Sylvie Beaudoin

Université de Sherbrooke

Anick Bérard

Université de Montréal

Michel Boivin

Université Laval

France Capuano

Université du Québec à Montréal

Natalie Castellanos Ryan

Université de Montréal

Nicolas Chadi

Université de Montréal
CHU Sainte-Justine

Patrick Charland

Université du Québec à Montréal

Louise Clément

Université Laval

Hallie Coltin

CHU Sainte-Justine

 Patricia J. Conrod

Université de Montréal

Sylvana M. Côté

Université de Montréal

Catherine Dea

Université de Montréal
CIUSSS Centre-Sud-de-l’Île-de-Montréal

Olivier Drouin

Université de Montréal
CHU Sainte-Justine

Stéphane Duchesne

Université Laval

Myriam Fontaine

Université du Québec à Montréal

Lise Gauvin

Université de Montréal

Mélissa Généreux

Université de Sherbrooke

Marie-Claude Geoffroy

Université de McGill

Catherine M. Haeck

Université du Québec à Montréal

Géraldine Heilporn

Université Laval

Mélanie Henderson

CHU Sainte-Justine

Catherine M. Herba

Université du Québec à Montréal

Mariepier Isabelle

Université Laval

Fatima Kakkar

CHU Sainte-Justine

Simon Larose

Université Laval

Sarah Lippé

Université de Montréal

Mai Thuy Luu

Université de Montréal
CHU Sainte-Justine

Anna L. MacKinnon

Université de Montréal

Catherine Malboeuf-Hurtubise

Université Bishop’s

Benoit Mâsse

Université de Montréal

Diana Miconi

Université du Québec à Montréal

Tina C. Montreuil

Université McGill

Anne-Monique Nuyt

Université de Montréal

Massimialiano Orri

Université McGill

Isabelle Ouellet-Morin

Université de Montréal

Tomas Paus

Université de Montréal

Caroline Quach-Thanh

Université de Montréal

Catherine F. Ratelle

Université Laval

Nadia Roumelios

Université de Montréal
CHU Sainte-Justine

Richard E. Tremblay

Université de Montréal

Sze Man Tse

Université de Montréal
CHU Sainte-Justine

Kate Zinszer

Université de Montréal

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